tirsdag 15. desember 2015

Ny brukeromtale Greentom Upp Classic

Mens vi venter spent på brukeromtalen av Greentom Upp bagvognen, kommer det her en ny brukeromtale av sportsvognen Greentom Upp Classic. Det er helt klart denne Greentom modellen vi har solgt mest av, så det er gøy å høre hva ulike kunder syns om den. Tusen takk for flott omtale og mange flotte bilder Inger Linn!


Greentom Upp Classic

Dette er en brukeromtale på den innovative barnevogna Greentom Upp Classic. Jeg og sønnen min Andreas på 2 ½ år har testet den på litt forskjellige steder, både på fin grus, asfalt, i byen og inne på shoppingsenter. Jeg har til og med klart å få mannen min til å komme med noen uttalelser;)
Jeg har i løpet av 2 ½ år pådratt meg en voldsom interesse for barnevogner, og har prøvd en hel drøss med vogner. Min erfaring er at alle har forskjellig oppfatning, behov, erfaringer og smak når det kommer til vogner..så jeg skal i denne brukeromtalen prøve å komme med konkrete og nøytrale opplevelser av vognen.



Førsteinntrykk

Jeg var veldig spent på å få denne nye vogna i hus, siden jeg bare hadde studert den på bilder. Jeg har lest en god del om den, at den er miljøvennlig, hele vognen er fullstendig produsert av gjenvinnbare materialer, og grunntanken for vogna er «less is more». Hele vognen kan også resirkuleres, dette kan vel bare være positivt i disse dager! Men, selv enn så miljøvennlig den er, så skal den fortsatt tilfredsstille en rekke krav fra både mor, far og barn   Jeg har enda til overs å bli overbegeistret for vogner som kommer innunder begrepet triller, siden denne type vogner ofte har små hjul, begrenset trillekomfort, og er relativt små også i sittedelen. Så dette blir spennende folkens!
Når jeg pakket den ut ble jeg for det første glad for at den ikke kom i tusen deler, det var egentlig bare å brette den ut, knipse på kalesje og frontbøylen. Materialet virker til å være god kvalitet, jeg får ikke en utpreget følelse av at denne vogna er i plastikk. Materialet den er laget av er polypropen som er et spenstig, elastisk og sterkt materiale…noe som gjør at vognen ikke virker stiv som en stokk selv om det ikke er demping i selve understellet. Og den er lett! Superlett! Og jeg ble overrasket over størrelsen, liggelengden måler ca 93 cm. Nå er det bare å komme seg ut på tur



Pappa tester

Jeg kan ikke skryte på meg å ha en mann som deler min lidenskap for barnevogner. Han er fornøyd så lenge det står en vogn tilgjengelig som han skjønner hvordan han kan bruke. Nå er det mest jeg som bruker vogn da, men var kjekt å få han til å komme med noen meninger Han syns den så tøff ut da, den var lett og veldig enkel å manøvrere. Og ikke minst, han klarte å legge den sammen uten å knekke noe! Hehe, vi har en sterk pappa, men rå makt er ikke trikset ved sammenlegging av vogn. Men uansett, far i huset konkluderte med at Greentom var en enkel, lett og kjekk vogn som ikke tok for mye plass i bagasjerommet på bilen. Og han syns det var et stort pluss at lillemann stortrivdes i vogna og faktisk satt i ro i vogna gjennom juleshoppingen





Hjulene

Små hjul, som enten er av plastikk eller EVA-hjul kan fort bli stygge av småstein, og lager veldig knatrelyd både ute pga de er harde, og innendørs fordi det har hengt seg opp småstein i hjulet. Greentom har hjul med doble kulelager, noe som gir en viss støtdemping, samtidig så er de ikke grussamlere. Bakhjulene er 20 cm i diameter, fremhjulene 17 cm. Jeg har hentet i barnehagen, gått småturer på både fin grus og asfalt, og det fungerer helt fint. En kan selvsagt ikke sammenligne med vogner som har store lufthjul både fremme og bak, de små framhjulene på greentom har sine begrensninger i dyp grus og veldig ujevnt terreng. Men den er fjærlett og myk å trille..og den bråker ikke Jeg må innrømme at jeg er veldig var på klikklakk-lyder, spesielt hvis fremhjulene klakker på hver eneste ujevnhet i underlaget. Hjulene på Greentom er ikke avtagbare, men det kan etter min mening være positivt, for ofte på vogner som har både avtagbare og svingbare hjul blir det et problem med å få akslingen tett nok i understellet uten at det blir klikklakk-lyd når hjulet treffer bakken. Men dette føler i hvert fall jeg var veldig bra på Greentom!




Sittedelen

Lillemann er ca 93 cm, og rundt 13 kg. Sittedelen passer helt flott til han, det er enda litt å gå på i ryggen og under kalesjen. Jeg får også plass til en av de største vognposene som er på markedet, med forlengerdel. Stoffet i sittedelen føles som god kvalitet, og enkel å vaske av. Skulderstroppene kan ikke reguleres i høyden, men er lange og gode, og kan hektes av sidestroppene. Sittestillingen er rett og fin, og lillemann stortrives i vognen. Sovestillingen derimot er ikke så bra, jeg vil si det bare er en god hvilestilling. Det er en regulerbar stropp bak på sittedelen. Det er heller ikke regulerbart fotbrett, så for mange er kanskje ikke dette en optimal sovevogn. Hvis jeg hadde hatt et mindre barn som sov mer i vogna hadde jeg nok vurdert den vendbare sittedelen, som er en ergonomisk sittedel med god sovestilling og fotbrett som kommer opp i sovestilling. Men for oss, der lille bare sover en liten hvil på en times tid i vogna, og siden det fungerer fint med stor vinterpose, så går dette greit. Frontbøylen er avtagbar, og ikke minst lett å vaske av. Lillemann kan enkelt klyve opp i og ut av vogna med bøylen av, og dette er for oss et stort pluss. Vi har en egenrådig og bestemt liten herremann som syns det er helt på sin plass å styre dette selv ;)




Litt generelt

Greentom er verken veldig stor eller veldig liten sammenlagt. Målene er 75x55x30 med frontbøylen på, 71x55x27 uten bøylen. Jeg syns den er en kompakt og enkel vogn og ha med seg på tur. For å legge sammen må en vri knappen på ene siden, så holde inne den på andre siden og bare brette vogna sammen. Dette blir veldig greit etter å ha gjort det 1-2 ganger, og en bør ha bremsen på, det gjør det hele enklere.

Det er en fotbrems nede på høyre bakhjulet, det fungerer helt fint, enkelt både på og av. Understellet har som sagt ikke noe demping, men hjulene er såpass myke at vogna kan brukes de fleste steder. Og siden vogna er så lett, og vippes lett opp, så kommer i hvert fall vi enkelt over de fleste hindringene. Hele understellet er som nevnt produsert av gjenvunnet materiale (drikkeflasker), og også styret er i bare plastikk. Det kan derfor føles litt glatt, så jeg løste dette enkelt med å ha på citygrips, da ble det helt flott.

Handlekurven kan jeg ikke skryte så veldig mye av egentlig, den er ganske liten, og tåler 2 kg. Men vognene er stabil og god, og jeg har ikke hatt noe problem med stor stelleveske, eller handleposer på styret. Alt har selvsagt sin begrensning;)

Sånn alt i alt synes jeg en får valuta for pengene på denne vognen, den er så enkel og lett å ha med ser på reiser eller shopping. Samtidig så er det god trillekomfort, barnet har god sittestilling og ikke minst er det den mest miljøvennlige vognen i verden!


Greentom Upp finner dere i en rekke ulike farger i nettbutikken!

Ingen kommentarer: